به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل از دنياي اقتصاد:منحني قيمتها در بازار خودرو کشور در حالي اين روزها پي در پي صعود ميکند که نگاهي به اوضاع و احوال بازار در چنين روزهايي طي سال گذشته نشان ميدهد قيمتها رشدي بيش از ??? درصد هم داشتهاند. اين به آن معنا است که نرخ تورم در بازار خودرو کشور طي يک سال گذشته، در برخي موارد سه رقمي بوده است.
اگر نگاهي به قيمت انواع خودروهاي داخلي و خارجي در آبان ماه سال گذشته بيندازيم، با اين واقعيت تلخ روبهرو خواهيم شد که تورم بازار خودرو بيش از ??? درصد نيز بوده است، يعني برخي قيمتها در عرض يک سال، بيش از دو برابر شدهاند.
البته تمام خودروها از اين قائده پيروي نميکنند و برخي زير ??? درصد افزايش قيمت در اين يک سال به خود ديدهاند، اما با اين حال هماکنون کمتر خودرويي را ميتوان در بازار پيدا کرد که زير ?? درصد رشد قيمت را تجربه کرده باشد. اين در حالي است که افزايش قيمت خودرو در نمايندگيها متناسب با بازار نبوده و سازمان حمايت اجازه نداده خودروسازان قيمت محصولات خود را نزديک به نرخ بازار تعيين کنند.
از همين رو با وجود چند مرحله افزايش قيمت رسمي، هنوز هم شکافي عميق ميان قيمت خودروها در بازار و نمايندگي به چشم ميآيد. از ديد کارشناسان، کاهش شديد توليد خودرو طي سال جاري دليل اصلي رشد قيمت خارج از تصور خودروهاي داخلي است، زيرا عرضه نتوانسته خود را با تقاضا هماهنگ کند و از همين رو قيمتها سر به فلک كشيدهاند.
اين وضعيت (افزايش شديد قيمتها) نه تنها در بازار خودروهاي داخلي، بلکه در بازار وارداتيها نيز به چشم ميآيد. در بازار خودروهاي وارداتي نيز رشد قيمتها بسيار شديد بوده و ميتوان ادعا کرد آنها نيز گراني ??? درصدي بلکه بالاتر را در يک سال گذشته تجربه کردهاند. به اعتقاد کارشناسان، دليل اصلي رشد قيمت شديد خودروهاي وارداتي ، افزايش نرخ ارز است.
به هر حال چون سفارشگذاري خودروهاي خارجي با ارز انجام ميشود و ارز نيز شديدا طي ماههاي اخير رشد کرده است، خودروهاي وارداتي نيز دو برابر گران شدهاند. نگاهي تفکيکي به قيمتهاي فعلي خودروهاي داخلي و خارجي نشان ميدهد عملا کف قيمتها در بازار خودروهاي داخلي به ?? ميليون تومان رشد کرده و در بخش وارداتيها نيز تقريبا نميتوان هيچ خودروي زير ?? ميليوني پيدا کرد.
نکته مهم ديگر اينجاست که چون تصوير روشني از آينده توليد و همچنين نرخ ارز وجود ندارد، هيچ بعيد نيست قيمتها باز هم رشد کرده و خودروها گرانتر شوند. در حال حاضر هضم پرايد ?/?? ميليوني و پژو ???، حدودا?? ميليوني براي مشتريان سخت است، حال آنکه شايد آنها سال آينده همين روزها، حسرت قيمتهاي فعلي را هم بخورند.
افزايش قيمتهاي شديد
اما نگاهي تفکيکي بيندازيم به قيمتهاي جديد و قديم خودروهاي داخلي و خارجي و ببينيم گراني آنها چند درصد بوده است. در بين خودروهاي داخلي، بيشترين افزايش قيمتها را پژو ???، ماکسيما و پژو ??? داشتهاند، که ??? يا بيش از ??? درصد گران شدهاند. به عنوان مثال، پژو ??? تيپ ? سال گذشته اين روزها قيمتي حدود ?? ميليون و ??? هزار تومان داشت، اما حالا ?? ميليون تومان قيمت دارد و اين به معناي تورم بيش از ??? درصدي آن است. تيپ ? اين خودرو نيز حالا ?? ميليون تومان قيمت دارد، اما يک سال پيش در چنين روزهايي حدود ?? ميليون تومان به فروش ميرسيد، يعني تورمي ??? درصدي.
مدلهاي صندوقدار ??? هم از قائده افزايش قيمت شديد، مستثني نبودهاند به نحوي که مثلا V? طي يک سال گذشته حدود ?? درصد گران شده و قيمت آن از حدود ?? ميليون و ??? هزار تومان به ?? ميليون تومان رسيده است. همچنين خودرويي مثل پژو ??? اتومات نيز که سال گذشته همين روزها ?? ميليون و ??? هزار تومان قيمت داشت، در حال حاضر با تورمي تقريبا ??? درصدي روبهرو شده و ?? ميليون تومان قيمت دارد. تورم اما نصيب ماکسيما و مگان هم شده است.
ماکسيماي اتومات سال گذشته حول و حوش ?? ميليون تومان به فروش ميرسيد، اما حالا براي خريد آن بايد نزديک به ?? ميليون تومان هزينه کرد، آن هم اگر در بازار موجود باشد. با اين حساب ماکسيما افزايش قيمتي دو برابري را طي يک سال گذشته تجربه کرده است. همچنين پارسال آبان ماه، مشتريان ميتوانستند با ?? ميليون تومان، سوزوکي گرندويتارا از بازار بخرند، اما حالا براي خريد اين محصول شاسي بلند بايد ?? ميليون تومان کنار گذاشت.
اين قيمت از گراني ?? درصدي ويتارا نسبت به آبان ماه سال گذشته حکايت دارد. در مورد مگان نيز حکايت تورم شديد برقرار است، به نحوي که قيمت اين خودرو از ?? ميليون و ??? هزار تومان آبان ماه سال گذشته، به ?? ميليون تومان رسيده و اين به معناي گراني حدودا ?? درصدي مگان است.
تورم ?? درصدي براي پرايد
اما اگرچه خودروهايي مانند پرايد و تيبا و سمند و پارس و ??? به اندازه امثال ??? و ماکسيما رشد قيمت نداشتهاند، اما با توجه به اوضاع کيفي شان، رشد قيمت خارج از تصوري را طي يک سال اخير تجربه کردهاند. در اين بين، پرايد که سال گذشته در همين روزها ? ميليون و ??? هزار تومان قيمت داشت، حالا ?? ميليون و ??? هزار تومان به فروش ميرسد و اين موضوع از تورم حدودا ?? درصدي آن حکايت دارد. پرايد با اين وجود هنوز هم ارزانترين خودرو توليد داخل به شمار ميرود. در کنار پرايد، تيبا نيز افزايش قيمتي حدودا ?? درصدي را داشته است.
همچنين سمند مدل SE نيز که پارسال آبان ماه قيمتي برابر با ?? ميليون تومان داشت، حالا به ?? ميليون تومان رسيده و اين نشان ميدهد قيمت آن حدود ?? درصد رشد کرده است. پژوپارس نيز آبان ماه پارسال ?? ميليون و ??? هزار تومان قيمت داشت، اما حالا ?? ميليون و ??? هزار تومان به فروش ميرود تا اين خودرو تورمي ?/?? درصدي را طي يک سال گذشته به خود ببيند. از سوي ديگر، پژو ??? هم در حالي هماکنون ?? ميليون و ??? هزار تومان به فروش ميرسد که يک سال پيش حدود ?? ميليون تومان قيمت داشت. با اين حساب ??? تورمي حدودا ?/?? درصدي را طي يک سال گذشته تجربه کرده است.